tao yoga

TAO Rugscholing

Bij rugklachten is vaak je hele systeem overbelast en voel je je niet op je plek.

Vanuit de TAO Yoga werken we aan een sterke rug en aan ontspanning waardoor de pijn minder wordt en zelfs weg kan gaan.

Psoas en Middenrif
Nadruk bij Tao Yin ligt op het sterk en soepel maken en houden van 2 belangrijke spiergroepen: de psoas spieren (verbinden lendenwervels met bekken, heupen en dijbenen) en het middenrif.

Psoas
De psoas is aan twee kanten aangehecht aan de lendenwervels en loopt aan beide zijden schuin omlaag naar bekken en heupen. ( zie de afbeelding hiernaast) Zij zorgt voor de verbinding van onder- en bovenlichaam. Zonder de psoas kunnen we ons lichaam zelfs niet in beweging brengen. Een soepele ‘lange’ psoas houdt ook je wervelkolom soepel en recht.

Daarnaast wordt ze in China de spier van de ziel genoemd omdat ze door haar kou of warmte de organen in de buikholte en vooral de nieren sterk beïnvloedt (en vice versa!). De nieren liggen namelijk tegen de voorkant van de psoas. In de nieren blijven volgens de holistische Chinese geneeskunde negatieve emoties als angst en schrik vastzitten die de nieren koud maken. Warme psoas maakt deze emoties los voor verwijdering. De nieren hebben verder een directe samenhang met het hart en haar emoties. De Yang-energie van het hart moet de nieren verwarmen en de zachte koele Yin-energie hoort de ‘hitte’ van het hart te temperen. Bij een stijf, koud onderlichaam is dit dus niet mogelijk.

Tao Yin Yoga is voor iedereen goed te doen. Voor mensen met veel pijn is er een speciale les, indien nodig onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Les aanvragen of informatie? Hier aanmelden:  contact

  “Tao Yin” YOGA       

Tao yin, letterlijk “sturen van energie door geest-kracht/intentie (yi)” is een eeuwenoude taoïstische bewegingsvorm gericht op het openen en in balans brengen van het lichaam, zowel fysiek als energetisch.

Ze bestaat uit een serie oefeningen die liggend of zittend verricht worden. Tao Yin oefeningen zijn eenvoudig en iedereen, jong en oud kan ze doen. Bij elke oefening wordt een groep spieren, pezen en gewrichten beurtelings uitgerekt en ontspannen in het ritme van de ademhaling. Denk aan het spannen van een boog op een inademing en het loslaten/ontspannen op een uitademing als de pijl wordt weggeschoten. Dit maakt de rekking korter en zachter dan bij “gewone” yoga: ze zorgt voor souplesse zonder verlies van veerkracht.

Bewustzijn                                                                                                                                   Van belang is om de beweging zo bewust mogelijk te doen. ‘Qi flows where the mind goes’, zo luidt een taoïstische wijsheid. Alle aandacht is daarom gericht op de ademhaling, de beweging en de lichamelijke sensaties die deze teweegbrengt. Zo wordt een lichaamsbewustzijn ontwikkeld door “inner feeling, inner seeing en inner hearing”.  Wezenlijk anders dus dan bewegen op een fitness-apparaat voor de televisie.

Na iedere set oefeningen is er een rustfase om het effect van de strekking te laten doorwerken in het lichaam en om het lichaam in staat te stellen een nieuwe balans te creëren. Ook hier helpt de aandacht het lichaam om spanningen los te laten en om de energie weer te laten stromen.

Les meedoen? ; hier aanmeldenL: contact

Digiprove sealCopyright beveiligd door Digiprove © 2018 Ton Akveld